Tehnika
Motor za vsako kolo in 360-stopinjsko zavijanje
Električni pogon v svetu avtomobilizma ponuja skoraj neskončno novih možnosti. Prednosti zasnove z motorji v kolesih so uporabne tako v mestnih središčih kot na brezpotjih.
Nedelja, 26. junij 2022
Trenutno večina serijskih električnih avtomobilov s pogonsko shemo posnema klasične avtomobile, torej je elektromotor le nadomestil bencinskega ali dizelskega. Naslednji korak so inženirji storili z dodatnimi elektromotorji, denimo na zadnji osi za štirikolesni pogon. Tu je svojevrstni rekorder Rimac, ki v modelu nevera s štirimi motorji ponuja moč 1,4 megavata (1.914 »konjev«).
Med prvimi so strategijo motorja za vsako kolo v korist terenskim zmogljivostim izkoristili pri Hummerju in Rivianu, kjer vsako kolo prejme natanko toliko navora, kot ga potrebuje. Nekoliko nadgrajen sistem je nedavno patentiral tudi Ford, ki z nasprotnim kotom sprednjih koles predvideva možnost obračanja na mestu. Električni hummer pa že v praksi zmore tako imenovani »crab crawl« ali plazenje raka po diagonali, čeprav je avtomobil ves čas obrnjen naravnost.
Vse pogostejši pristop, ki ga intenzivno razvijajo tudi v slovenskem podjetju Elaphe, je motor v kolesu. V praksi to pomeni, da avtomobil lahko poganjajo štirje manjši motorji, ki lahko dosegajo zavidljivo skupno moč in obenem sprostijo dragoceni prostor v avtomobilu. Ne le, da znotraj karoserije ni motorjev, ni niti raznih prenosov in diferencialov. Na papirju odlična rešitev ima, seveda, tudi pomanjkljivosti. Pri športnih vozilih je, denimo, eden izmed glavnih ciljev inženirjev zmanjšanje nevzmetenih mas, dvajset ali več kilogramski motor na vsakem koncu pa v tem primeru pomeni katastrofo.
Nevzmetene mase pri določenih avtomobilskih segmentih ne pomenijo prav dosti, na primer pri zmogljivih terencih. Obenem to omogoča še ekstremnejše različne kote zavijanja vsakega izmed štirih koles, saj elektronika brez težav uravnava hitrost vrtenja vsakega izmed njih. Takšno zasnovo so ubrali pri znamki Lordstown, ki s svojim električnim poltovornjakom endurance namerava konkurirati prej omenjenima hummerju in rivianu. Za pogon uporabljajo prav motorje slovenske zasnove podjetja Elaphe.
Najbolj ekstremen izkoristek prednosti motorja v kolesu očitno šele prihaja, saj je svojo inovacijo zaščitil tudi Hyundai. Sprva je idejo prikazala njihova podružnica Hyundai Mobis na lani prikazanem konceptnem avtomobilu. Patentne skice prikazujejo prave zmogljivosti tovrstnega sistema, saj omogoča popolnoma bočno vožnjo – za parkiranje na tesnih prostorih, pa tudi vrtenje na mestu in še diagonalni premik v slogu hummerja. Kdaj bomo rešitev prvič videli v serijskem vozilu, še niso izdali, pravijo pa, da bo platforma nared že prihodnje leto.