Savdska Arabija se približuje dogovoru o ustanovitvi nove kolesarske lige. Foto: ASO/Al Ula Tour (Pauline Ballet)
Savdska Arabija se približuje dogovoru o ustanovitvi nove kolesarske lige. Foto: ASO/Al Ula Tour (Pauline Ballet)

One Cycling je reformna pobuda za posodobitev profesionalnega kolesarstva, za kar se zavzema skupina trenutno osem elitnih kolesarskih ekip (od 18 v svetovni seriji). Agencija Reuters je v petek zvečer objavila najnovejši razvoj na podlagi pridobljenih informacij, ki potrjujejo, da je One Cycling resnično rdeča nit zakulisnega zimskega dogajanja v cestnem kolesarstvu, kar smo na MMC-ju poudarili v napovedi nove sezone.

Športno investicijsko podjetje v lasti zdaj že razvpitega Javnega investicijskega sklada Savdske Arabije (PIF) je postalo glavni kandidat za podporo novi kolesarski ligi, poudarja Reuters, ki se sklicuje na tri različne ljudi, ki so seznanjeni s tem projektom.

Ekipe že izbrale savdske vlagatelje

Lani avgusta je PIF ustanovil družbo SRJ Sports Investments, ki se zdaj ekskluzivno pogaja o morebitni naložbi v višini približno 250 milijonov evrov v projekt One Cycling. Bo cestno kolesarstvo naslednji šport v savdskem ozvezdju, ki v skladu z Vizijo 2030 načrtno vlaga milijarde v svet športa?

Družba SRJ naj bi v naslednjih dveh mesecih dokončno uredila komercialne vidike posla, potem ko je zmagala na interni dražbi v konkurenci drugih vlagateljev, med katerimi je bil tudi sklad CVC, lastnik formule 1 med letoma 2006 in 2017. Reuters je oktobra razkril, da je za projekt One Cycling vlagatelje poiskalo svetovalno podjetje EY (Erns&Young), ki je eno izmed štirih velikanov med svetovalnimi podjetji na svetu.

Športni investicijski sklad PIF-a

PIF je lani avgusta ustanovil SRJ, da bi "pospešil rast športnega sektorja" v Savdski Arabiji ter na Bližnjem vzhodu in v Severni Afriki. Na spletni strani SRJ navaja, da pridobiva in ustvarja intelektualno lastnino za nove športne dogodke, komercialne pravice za priljubljena športna tekmovanja in gosti velike svetovne dogodke v Savdski Arabiji. Prvi korak SRJ-ja je bil 100-milijonski vložek za manjšinski delež v Professional Fighters League, da bi ji pomagala pridobiti najboljše borce v mešanih borilnih veščinah po vsem svetu.

V letu 2023 so v javnost pricurljale informacije, da nekatere vrhunske kolesarske ekipe skrbi, da levji delež dobička z glavnih dirk, vključno z Dirko po Franciji, dobijo njihovi organizatorji, medtem ko so ekipe odvisne od negotovega in nestabilnega pokroviteljskega sistema.

"Trajnostni poslovni model za kolesarstvo"

Kot obraz in idejni vodja One Cyclinga se je izpostavil Richard Plugge, alfa in omega najboljše kolesarske ekipe na svetu in hkrati predsednik združenja profesionalnih ekip. Čebele iz Nizozemske so same premagale mučno iskanje novega glavnega pokrovitelja in krpanje 50-milijonskega proračuna, četudi so kot prva ekipa v kolesarski zgodovini v isti sezoni osvojile vse tri tritedenske dirke.

"To zamisel preučujemo, tako kot preučujemo še veliko drugih zamisli, da bi prišli do trajnostnega poslovnega modela za kolesarstvo v prihodnosti," so za Reuters v kratkem komentarju zgodbe povedali pri Pluggejevi ekipi Visma Lease a Bike. Svetovalno podjetje EY in najbogatejša ekipa Ineos Grenadiers nista želela komentirati, medtem ko se predstavniki savdskega vlagatelja SRJ niso odzvali na Reutersovo prošnjo za komentar.

Sorodna novica Nova kolesarska sezona z napako, ki kliče po spremembah

Osem, če ne deset ekip, a brez Pogačarjevega UAE-ja

Ob nizozemski ekipi Visma Lease a Bike v podjetju sodelujejo še britansko moštvo Ineos Grenadiers Jima Ratcliffa, nemška ekipa Bora Hansgrohe (ravno jo kupuje Red Bull), ameriški ekipi EF Education Easypost in Lidl Trek, belgijski Soudal QuickStep, bahrajnski Bahrain Victorious Milana Eržena in avstralska zasedba Jayco AlUla. Slednja ima drugega glavnega pokrovitelja iz Savdske Arabije in ravnokar se je končala tamkajšnja dirka, ki se je zaradi promocije preimenovala v Dirko po Al Uli, ki velja za najbolj zanimivo savdsko zgodovinsko-kulturno pokrajino.

Po informacijah in povezavah s kraljevino sta projektu naklonjena tudi španski Movistar in zdaj uradno drugoligaš Israel Premier Tech kanadsko-izraelskega bogataša Sylvana Adamsa. Kdo sploh manjka? Od najmočnejših in najuspešnejših ekip izstopa odsotnost moštva UAE Emirates, po UCI-točkah lani uradno najboljše ekipe, ki ima s Tadejem Pogačarjem najbolj zanimivega kolesarja v karavani, kar se ne nazadnje odraža tudi z najvišjo plačo.

Sorodna novica Eusebio Unzué o projektu One Cycling

Nekaj ključnih točk projekta One Cycling:

  • novo podjetje oziroma liga, ki bo povezala ekipe, organizatorje dirk in UCI ter ustvarila nove tokove prihodkov;
  • skupne medijske pravice za prenos manjših dirk, deljenje prihodkov z organizatorji, trženje pravic do podobe športnikov, vzpostavitvijo platforme za e-trgovanje za prodajo ekipnega blaga in digitalne platforme za kolesarske vsebine;
  • oblikovanje manjšega, bolj selektivnega koledarja dirk, ki bo bolj usklajen in razumljiv za navijače;
  • razmislek o plačah in proračunski zgornji meji za izenačitev konkurenčnih pogojev med ekipami.

O projektu je ob gostovanju v Kolumbiji spregovoril šef Movistarja Eusebio Unzué in potrdil, da je prioriteta krčenje elitnega dirkalnega programa, ob tem je navedel idejo o menjavah kolesarjev na največjih treh dirkah, ki bi jih sicer Španec osebno skrajšal na 15 dni.

Dan Martin: Denar proti tradiciji

Trije grand touri in pet spomenikov je okostje dirkalnega programa, na katerega bi pripeli serijo različnih dirk, ki si jih želijo razpršiti po svetu. Na klasikah z vsemi mojstri enodnevnih dirk, na krajših etapnih dirkah z več spopadi kapetanov, ki merijo na Tour, Giro in/ali Vuelto. Nekaj so želje in ideja, drugo pa realna izvedba. Foto: ASO/Al Ula Tour (Pauline Ballet)
Trije grand touri in pet spomenikov je okostje dirkalnega programa, na katerega bi pripeli serijo različnih dirk, ki si jih želijo razpršiti po svetu. Na klasikah z vsemi mojstri enodnevnih dirk, na krajših etapnih dirkah z več spopadi kapetanov, ki merijo na Tour, Giro in/ali Vuelto. Nekaj so želje in ideja, drugo pa realna izvedba. Foto: ASO/Al Ula Tour (Pauline Ballet)

"Težko razumem, kakšno korist bodo imele ekipe od prihoda velikih vlagateljev, ki bodo ustanovili novo ligo. Zagotovo bodo vlagatelji tisti, ki bodo želeli videti dobiček. Nova kolesarska liga bo naletela na enake ovire kot golfska liga LIV proti PGA. Denar proti tradiciji. Nekateri bodo to sprejeli, toda kolesarstvo ima korenine v zgodovini, kolesarji sanjajo o spomenikih in tritedenskih dirkah, ne pa o velikem zaslužku," je na omrežju X komentiral zdaj upokojeni irski kolesar Dan Martin.

"250 milijonov evrov je veliko denarja, vendar z njimi ni mogoče kupiti novega športa. F1 v Las Vegasu je stal 500 milijonov dolarjev za eno dirko. V golf LIV so vložili dve milijardi dolarjev in za zdaj se le stežka uveljavlja," še pojasnjuje Martin, da je četrt milijarde evrov za Savdijce majhen vložek glede na vse milijarde, ki jih porabijo v nogometu, golfu in formuli 1.

Vizija 2030, ki spreminja Savdsko Arabijo

Savdska Arabija je po vsem svetu namenila že milijarde za druge športe, kot so nogomet, motošport, borilne veščine in golf. Nedavno so si Savdijci tako rekoč zagotovili, da bodo gostili SP 2034 v nogometu. Nekateri kritiki so to označili za poskus odvračanja pozornosti od stanja na področju človekovih pravic.

Šport je eden od stebrov vladnega načrta za diverzifikacijo doslej naftnega gospodarstva. Vizija 2030 je bila predstavljena leta 2018 in velja za paradnega konja vladavine kronskega princa Mohameda bin Salmana, ki od 2015 dejansko vlada teokratski kraljevini.

Vzpostavljanje in krepitev novih industrijskih panog in ustvarjanje delovnih mest je vodilo, pri tem pa bi moral šport Savdski Arabiji prinesti 1,5 odstotka BDP-ja. Sočasno pa predvideva, da bo do leta 2030 športno aktivno življenje živelo 40 odstotkov prebivalstva. Po popisu leta 2022 ima država 32 milijonov ljudi, od tega je 42 odstotkov tujih državljanov, skupno je kar 51 odstotkov prebivalcev mlajših od 30 let. Del vizije je tudi gradnja futurističnih mest, kot so The Line ali smučarsko središče Trojena v sklopu megaprojekta NEOM.

Pogovori brez ključnih dveh prirediteljev

Reutersovi viri, ki so sodelovali pod pogojem anonimnosti, so opozorili, da posel še ni dokončno sklenjen in da pogovori še potekajo, a je določen časovni okvir (dva meseca), ko se bo predlog predstavil vsem deležnikom v svetu cestnega kolesarstva. Ravno pri tem se zadeva zaplete in postaja celotni projekt najbolj vprašljiv.

Pogovori namreč ne vključujejo prireditelja Amaury Sports Organisation (ASO), ki nadzoruje Dirko po Franciji in Dirko po Španiji, ne RCS Sports, ki organizira Dirko po Italiji. Obenem oba kolesarska organizacijska velikana prirejata štiri od petih spomenikov (vse razen Flandrije) in skupno kar 16 od 35 dirk zdajšnje svetovne serije. Brez italijanskega RCS-a in zlasti francoskega ASO-ja pa je tovrstni projekt, kot so bili že prejšnji poskusi, bržkone obsojen na neuspeh. Ne ASO ne RCS nista podala komentarja za Reuters, četudi sta del obeh skupin vplivna športna dnevnika L'Equipe in Gazzetta dello Sport.

Organizator predsednik Uleba in flamskih klasik

Potrdilo pa se je, da ima v pogovorih pomembno – če ne ključno – organizacijsko vlogo Tomas Van Den Spiegel. Nekdanji vrhunski belgijski košarkar, dvakratni zmagovalec Evrolige z ekipo CSKA Moskva, ki se je po koncu športne kariere iz 214 cm visokega centra prelevil v uspešnega športnega delavca. Od leta 2016 je Van Der Spiegel predsednik Uleba, košarkarske klubske zveze, ki je zgodovinsko zakrivila prelom s Fiba Europe in spremenila evropsko košarko.

V kolesarstvo je Van Der Spiegel vstopil leta 2018 kot predsednik flamskih klasik, ki prireja večino belgijskih enodnevnih dirk, zaznamovanih s kockami, na čelu s spomenikom po Flandriji. Pod njegovim vodstvom so klasike postale dobičkonosne, vpeljani so krožni odseki za večkratno prečkanje najbolj zanimivih vzponov in odsekov, kjer so vzpostavljena obsežna navijaška območja, za katera je potrebna vstopnina, kar je izjema v cestnem kolesarstvu. Največja uspešnica zadnjih let pa so VIP-šotori.

Sorodna novica Športno pranje državne podobe, a bolj za lastne navijače kot za svet

Kolesarsko zgledovanje po formuli 1

Plugge je v medijskih izjavah, povezanih s projektom One Cycling, dal vedeti, da zgled ostajajo tekmovanja v formuli 1. Torej, redna prisotnost najboljših kolesarjev na izpostavljenih dirkah. S tem je Plugge spomnil na poskus iz preloma 2011 v 2012, ko je sam ravno prevzemal takratno ekipo Rabobank.

Pred ducatom let je prav tako osem elitnih ekip formalno že ustanovilo novo kolesarsko ligo z imenom World Series Cycling (WSC oziroma Svetovna kolesarska serija), vendar se načrti niso nikoli uresničili. WSC je finančno sprva podprla bančna skupina Rothschild, nakar je štafeto prevzel Gifted Group, ki ga je v kolesarstvo pritegnil Zdenek Bakala, še zdaj lastnik omenjene belgijske ekipe.

WSC-jev koncept kolesarskih dirk iz 2012:

  • deset štiridnevnih velikih nagrad po vsem svetu z istim konceptom od četrtka do nedelje;
  • VN, sestavljen iz sprinterske etape, gorske etape, razgibane etape in kronometra (pet posamičnih in pet ekipnih voženj na čas);
  • šest velikih enodnevnih dirk (Milano–Sanremo, Dirka po Flandriji, Pariz–Roubaix, Amstel Gold Race, Liège–Bastogne–Liège in Dirka po Lombardiji);
  • trije obstoječi grand touri: Dirka po Italiji, Dirka po Franciji in Dirka po Španiji;
  • preprost točkovni sistem, ki bi okronal svetovnega prvaka med kolesarji in ekipami.
Preveč dirk, prekrivanje le-teh, predolga sezona. Medijske pravice, ki se ne delijo med ekipe in športnike. Preredko srečanja največjih zvezdnikov – glavne in dolgoletne znane težave cestnega kolesarstva. Foto: ASO/Al Ula Tour (Charly Lopez)
Preveč dirk, prekrivanje le-teh, predolga sezona. Medijske pravice, ki se ne delijo med ekipe in športnike. Preredko srečanja največjih zvezdnikov – glavne in dolgoletne znane težave cestnega kolesarstva. Foto: ASO/Al Ula Tour (Charly Lopez)

Na koncu odvisni od vodilnih Francozov

Liga je propadla, še preden je zaživela zaradi umika Rotschildov in nasprotovanja Mednarodne kolesarske zveze ter zlasti ASO-ja, ki – kot priznavajo tudi snovalci zdajšnjega One Cyclinga – imajo še zdaj v rokah škarje in platno. Predsednik UCI-ja David Lappartient je potrdil, da je naklonjen spremembam v tekmovalnem urniku, kar je mogoče po izteku zdajšnjega dogovora po sezoni 2025.

A sodeč po tem, da Dirko po Al Uli (predtem po Savdski Arabiji) organizira ASO, ki v kraljevini zadnjih pet let prireja tudi sloviti vzdržljivostni Reli Dakar, se še zdaleč ne izključuje možnost dogovora, ki bi zadovoljil družino Amaury in francosko državo. Francija je v športno-političnih dogovorih z zalivskimi naftno-plinskimi monarhijami redno znala povezati gospodarske interese.

Pod črto: One Cycling pripravlja resno ponudbo preostalim desetim elitnim ekipam, prirediteljem dirk in krovni zvezi, kar bi lahko revolucionarno spremenilo enega najstarejših profesionalnih športov, ki živi od tradicije.

Katero pot bo ubralo profesionalno cestno kolesarstvo? Več bo znano v nekaj mesecih, saj mora biti novi dogovor med UCI-jem in ekipami svetovne serije ter prireditelji dirk usklajen pred iztekom sezone, zatrjujejo poznavalci kolesarskega zakulisja. Foto: ASO/Al Ula Tour (Charly Lopez)
Katero pot bo ubralo profesionalno cestno kolesarstvo? Več bo znano v nekaj mesecih, saj mora biti novi dogovor med UCI-jem in ekipami svetovne serije ter prireditelji dirk usklajen pred iztekom sezone, zatrjujejo poznavalci kolesarskega zakulisja. Foto: ASO/Al Ula Tour (Charly Lopez)