Letošnja podelitev oskarjev bo šla v zgodovino kot ena odmevnejših v tem desetletju. Presenečenj ni manjkalo, tudi tistih neprijetnih ne, vsekakor pa se splača začeti na koncu, torej z razglasitvijo zmagovalca večera. Ameriška akademija filmskih umetnosti in znanosti se je očitno odločila, da je Netflixov neovestern Moč psa, ki je večer pričakal z 12 nominacijami, precenjen. »Moč psa sem gledala trikrat, kar pomeni, da sem na polovici,« se je v uvodu pošalila Wanda Sykes, ki je ob Amy Schumer in Regini Hall vodila letošnjo podelitev. Njene besede so dobile težo, ko je prvi favorit večera naposled osvojil eno samo nagrado, akademija pa je presenetljivo okronala neodvisni film CODA režiserke Sian Heder. Apple je tako postal prvi ponudnik pretočnih vsebin z oskarjem za najboljši film.

Kavboji, režiserke in zlati kipci

Še več, drama o življenju gluhe družine, ki se preživlja z ribištvom, je na letošnjo podelitev oskarjev prišla z zgolj tremi nominacijami in na koncu odnesla vse tri kipce. Poleg glavne nagrade še za igralca v stranski vlogi, pri čemer je Troy Kotsur postal šele drugi gluhi igralec v zgodovini z oskarjem. Prva je bila Marlee Matlin, Kotsurjeva filmska žena v filmu CODA, ki je nagrado za glavno vlogo v filmu Otroci manjšega boga osvojila pred 35 leti. Zmagoslavje neodvisnega filma CODA – gre za remake francoskega filma La Famille Bélier iz leta 2014 – je zaokrožil kipec za prirejeni scenarij, pod katerega se je prav tako podpisala Hederjeva. Vse skupaj je skratka spomnilo na leto 2006, ko je na podelitvi namesto Gore Brokeback (2005), v kateri sta se objemala Heath Ledger in Jake Gyllenhaal, nenadejano slavila Usodna nesreča (2004). Kavbojem, ki ljubijo kavboje, očitno oskarji niso usojeni.

Letošnji gala večer pa je bil znova trenutek slavja za ženske filmarke, Jane Campion je namreč edini kipec za Moč psa pobrala v prestižni kategoriji za režijo, kar ji je uspelo kot tretji v zgodovini, potem ko je Chloé Zhao lani postala prva Azijka s kipcem za režijo, pred dobrim desetletjem pa je prestižna nagrada za Bombno misijo (2008) pripadla še Kathryn Bigelow. Tudi sicer se je vse vrtelo okoli pravljične številke tri, prvič se je namreč zgodilo, da so večer povezovale tri ženske. Šala se je napisala kar sama. »Letos je akademija najela tri ženske, ker je to ceneje, kot če bi najeli enega moškega,« je situacijo komentirala Schumerjeva. Svojega tretjega oskarja je medtem osvojila kostumografinja Jenny Beavan; po filmih Soba s pogledom (1985) in Pobesneli Max: Cesta besa (2015) še za dramo Cruella.

Prav tretja nominacija je bila naposled tista, po kateri je akademija s prvim oskarjem nagradila Jessico Chastain, ki se je v biografski drami Oči Tammy Faye preobrazila v teleevangelistko, ki je bila skupaj z možem obtožena kraje cerkvenih sredstev. Med kandidatkami za najboljšo igralko sicer ni bilo izrazite favoritinje, kot zanimivost pa se letos pri glavni ženski vlogi nominiranke za ameriške oskarje in britanske bafte niso prekrivale niti v enem imenu. Vlogo favoritke med stranskimi igralkami je medtem potrdila Ariane DeBose (Zgodba z zahodne strani), ki je po Riti Moreno postala že druga igralka z oskarjem za vlogo Anite, glavno igralsko nagrado in s tem prvega oskarja pa je za portret očeta sester Williams v filmu Kralj Richard prejel Will Smith.

Dune z največ oskarji, Smithova klofuta

A namesto da bi bil to večer veselja, je Smith le nekaj minut pred tem, ko je v potoku solz sprejel potrditev dolge in uspešne igralske kariere, poskrbel za prvovrsten škandal. Med podelitvijo oskarja za celovečerni dokumentarni film se je namreč na račun njegove žene Jade Pinkett Smith, ki je zaradi bolezni brez las, pošalil komik Chris Rock. »Jade, ljubim te. Komaj čakam nadaljevanje G. I. Jane,« je dejal, s čimer je namigoval na »pričesko« Demi Moore, ki v omenjenem filmu igra vojakinjo. Smith se je sprva nasmehnil, potem pa prikorakal na oder, mu prisolil klofuto in zabrusil, naj ne omenja njegove žene. V dvorani je zavladala neprijetna tišina, zagatno vzdušje pa se do konca ni poleglo. Mnogi so že obsodili Smithovo neprofesionalno obnašanje. »Ne odobravamo nasilja v nobeni obliki,« je kratko in jedrnato tvitnila akademija.

Zaradi Smithove poteze so vsaj deloma potihnile kritike akademije, ki se je pred letošnjo podelitvijo odločila, da v osmih kategorijah nagrade ne bodo podeljene v neposrednem prenosu. V živo tako niso bili podeljeni kipci za kratki, kratki dokumentarni in kratki animirani film ter za montažo, masko, izvirno glasbeno podlago, scenografijo in zvok. V nevidnosti je tako z naskokom izstopal ZF-spektakel Dune: peščeni planet v režiji Denisa Villeneuva, ki je vseh šest oskarjev osvojil v tehničnih kategorijah. Tudi za najboljšo glasbeno podlago, pri čemer je ob 12 nominacijah svojega drugega oskarja osvojil zimzeleni maestro Hans Zimmer. Program v živo je sicer akademija omejila, ker gledanost podelitev v zadnjem desetletju strmo pada. Analize kažejo, da si je letošnji večer v primerjavi z lani ogledalo za tretjino več gledalcev. Ali je to posledica sprememb ali oskarjevske klofute, ki je vnela družbena omrežja, pa je že druga zgodba.